Rozstrzygnięto konkurs na logo Muzeum Narodowego w Warszawie

Ogłoszony kilka miesięcy temu konkurs na nowe logo Muzeum Narodowego w Warszawie właśnie został rozwiązany. Na konkurs na jego nową identyfikację wizualną i informacyjną zgłoszono 88 prac. Do finału wybrało trzy pracownie: Mama Studio, Parastudio i Mesmer Center, którego projekt zwyciężył. W jury zasiadali m.in. Czesława Frejlich, Jarosław Kozakiewicz, Jerzy Porębski i Piotr Rypson.


stare logo muzeum

Poprzednie logo muzeum powstało 10 lat temu, z okazji 140 rocznicy powstania muzeum. Trzeba przyznać, że już wtedy było ono dość archaiczne i niefunkcjonalne.


nowe logo muzeum

Nowy logotyp MNW to tzw. ligatura, czyli znak łączący kilka liter. W tym przypadku jednak musimy zastanowić się nad czytelnością znaku. O ile M i W widzimy na pierwszy rzut oka, o tyle pochylona litera N może być niezauważalna dla niezorientowanych. Sygnet uzupełnia pełna nazwa muzeum, pisana ładnym szeryfowym, dostojnym fontem.

W notatce prasowej, po raz kolejny otrzymujemy wątpliwą bajkę dotyczącą tego, czym inspirowane było logo. Trudno mi bowiem uwierzyć, że logo jest odniesieniem do architektury Gmachu Głównego MNW.

Jego dynamiczny, geometryczny kształt został wypracowany poprzez zestawienie form nawiązujących do architektury Gmachu Głównego MNW z klasycznym liternictwem. W ten sposób powstał logotyp wyrażający w swej formie zarówno nowoczesne aspiracje Muzeum Narodowego w Warszawie, jak i poszanowanie dla historii i tradycji jednego z największych i najstarszych instytucji kultury w Polsce.

Nowa identyfikacja sukcesywnie wprowadzana będzie najpierw w Gmachu Głównym, a następnie oddziałach, najpierw w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni. W przypadku tego oddziału w nowym logo pozostanie sygnet znany z podstawowej wersji znaku, uzupełniony nazwą “Królikarnia”. Ciekawym zabiegiem jest zdublowanie kreski nad literą “ó”, która sprawia teraz wrażenie króliczych uszu. Jeżeli zgodnie z zapowiedzią system zostanie wprowadzony do wszystkich jednostek to znacząco wpłynie to na spójność identyfikacji jednostki.

Czytelne połączenie logo MNW i jego Oddziału – Królikarni, pozwala na przejrzyste pokazanie związku między obiema instytucjami. Do tej pory często musieliśmy tłumaczyć, że Królikarnia jest częścią Muzeum Narodowego w Warszawie. Mamy nadzieję, że nowa identyfikacja wizualna pozwoli nam uniknąć tych problemów. – mówi Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.

Zmiana całej identyfikacji planowana jest na cały rok jubileuszowy i powinna się zakończyć pod koniec br. Autorzy nowej identyfikacji wizualnej – Antonina Benedek i Rafał Benedek ze studia MesmerCenter, opracowali nowe logo we współpracy z Research Studios – firmą, która ma na koncie realizacje projektów graficznych m.in. dla BBC, The Times, Design Museum czy Barbican Center w Londynie.

Podsumowując logo jest całkiem dobre, a na pewno zdecydowanie lepsze niż poprzednie. Zastanawia mnie jedynie czytelność, jednak możliwe jest, że za bardzo się czepiam;) Dlatego bardzo chętnie poznam Waszą opinię. Zapraszam do komentowania!

Edit: Po dodaniu tego wpisu pojawiło się więcej wizualizacji logo, które wrzucam poniżej










7 komentarzy

  1. Misio Pysio wrote:

    Rzeczywiście MW jest widoczne na pierwszy ‘rzut oka, a litera N niezbyt się wyróżnia. Jeśli logo miałoby być umieszczone gdziekolwiek bez dodatkowego oznakowania, to niezaznajomieni ze zmianą nie byliby w stanie zorientować się kogo reprezentuje.

  2. Kamil wrote:

    Przypuszczam, że ligatura nie będzie występować sama, ale zawsze z pełną nazwą – wtedy odpadnie tłumaczenie co oznacza “zygzak” w logo.

  3. Prokreatyf wrote:

    Mój projekt logo był lepszy!! kurna :))

  4. Brzeziu wrote:

    Ale to oczojebne…

  5. Kris wrote:

    Jak dla mnie ta “sprężynka”, choć ładna, to nie jest udanym projektem.

Odpowiedz